onsdag den 17. oktober 2007

Kedsomelig kreativitet

Det slår mig hvor travlt alle har, og hvor timet alt skal være, ikke fordi jeg ikke selv har det sådan , min kalender i min telefon er nærmest min bibel, men det slog mig pludseligt at alle de gode ideer, de konstruktive løsninger og innovative projekter ofte er skabt ud fra ... ja kedsomhed..
Vi mennesker magter ofte ikke at kede os mere end 20 sekunder af gangen, så er tankerne allerede et nyt sted, om det så er årets ide til ombygning af huset, eller tankerne omkring skænderiget med partneren eller en kollega, er egentligt ikke vigtigt.
Det vigtige var at der var tid til netop den eller de tanker der pressede mest på.

Jeg tror generalt vi har alt for lidt tid til at kede os i dangens danmark, og så er begrebet "at kede sig" ofte negativt ladet.
Jeg fortalt min kiropraktor, men jeg jeg gik hjemme efter at være blevet fyret at jeg ingen problemer havde med at fylde tiden ud, og at jeg faktisk afsatte til at ked mig.
Hendes reaktion var egentligt stik modsat af hvad jeg forventede, nemmelig at "hun aldrig kedede sig, for hun havde masser af spændene ting i sit liv".
Om det var mig der ikke formåede at få mit budskab frem, eller at hun simpelthen ikke kunne høre at det at kede sig ikke var noget negativt, eller mangel på fantasi, det ved jeg ikke, men det er desværre en holdning jeg har mødt flere gange nu.
Når jeg tænker efter er de fleste af mine ideer eller løsninger kommer ud fra kedsomhed, enten hvor jeg bestemt mig til det, eller helt spontant.

Nogle vil måske nikke genkendene til at mange gode ideer kommer i badet, stedet hvor man ikke kan fortage sig ret meget anden end rent praktisk at vaske sig, eller bare nyde det varme vand, et sted hvor ens koncentration ikke er påkrævet af nogen eller noget. (såfremt man er alene i badet vel og mærke *S*).


Tjaa, det var mine kedelige tanker for denne gang...

Kom så... Vær nu lidt kedelig ik' !

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Der skal være plads til at kede sig både for voksne og børn, man har så travlt med børn at de skal lave noget, hvorfor? Jeg tror også at kedsomhed sætter fantasien igang.

Anonym sagde ...

Måske kan man også nemt komme til at forveksle kedsomhed, med rastløshed eller dårlig samvittighed. F.eks. over at ligge på sofaen og hygge sig med en bog - når man ved at gulvet egentlig trænger til at blive vasket.. ?

Altså, er det så at acceptere at "kede sig" (bogen ku' jo være kedelig men det var nu ikke det der var pointen) ?

Men det er rigtigt at man hurtigt har tendens til at måtte finde på noget.. jeg har det i hvertfald sådan ret meget - fordi jeg ikke føler det som kedsomhed, men som rastløshed...

Jeg siger vist også sjældent at jeg keder mig, jeg siger nok mere at jeg er rastløs og har lyst til at lave et eller andet. Jeg er nok født med krudt i rø... og tilpas kreativ nok til at finde på noget.

Men så igen, jeg har da lært at acceptere at man godt må kede sig. Det har du da lært mig at "nyde" i Bamsebo f.eks. Selvom det på ingen måde har været kedeligt.

Og hej Annette :) Det er godt nok længe siden !! :)

Michael sagde ...

I min verden er kedsomhed og rastløshed 2 forskellige ting, der kommer udfra 2 forskellige ting...

At ligge på sofaen med en bog, er hverken kedsomhed eller rastløshed, det er blot en beskæftigelse.

Rastløshed mener jeg er en følelse af "ikke ro", evt med mange tanke/dårlig samvittighed over gulvet.(ofte forvekslet med kedsomhed)

Kedsomhed mener jeg er øvelsen ikke at fortage sig noget, om man står, sidder, eller ligger i en seng og stirre op i loftet... Det går det 20 sekunder (max), så tænker man allerede på noget specifikt...
Hvor længe kan du ligge der og lade tankerne flyde...UDEN at tænkt på nu skal du altså op og få vasket gulvet, hentet barnet, male soveværlset, besøge veninden o.s.v....?

Hvornår har du sidst gjort det ?? mere end for eks 5 min. hvor det ikke var meningen at du skulle sove..?

Endnu svære er det at side på en stol, ved spise bordet men samme formål... for mig ihvertfald. *S*

/Michael