tirsdag den 21. august 2007

Hverdagen - en hyldest til og af Onkel Danny

Jeg har egentligt altid godt kunne lide Onkel danny's digt om hverdagen, men lige nu føles det ekstra godt...


Jeg holder af hverdagen
mest af alt holder jeg af hverdagen
Den langsomme opvågnen til den kendte udsigt,
der alligevel aldrig er helt så kendt.
Familiens på én gang fortrolige og efter søvnens fjernhed
fremmede ansigter.
Morgenkyssene
postens smæld i entréen
kaffelugten
den rituelle vandring til købmanden om hjørnet
efter mælk, cigaretter, aviser -
Jeg holder af hverdagen selv gennem alle dens irritationer
bussen der skramler udenfor på gaden
telefonen der uafladeligt forstyrrer det smukkeste blankeste
stillestående ingenting i mit akvarium
(...)
Fint nok med fester! Al plads for euforien!
Lad de tusind perler boble!
Men hvilken lykke så bagefter at lægge sig
i hvilens og hverdagens seng
til den kendte
alligevel ikke helt så kendte
samme udsigt.

Uddrag af Dan Turéll's "Hyldest til hverdagen"

Ingen kommentarer: